Tieners en twintigers zijn in toenemende mate klaar met Facebook. Dat is zowel goed als slecht nieuws voor Facebook, want de alternatieven zijn Instagram en Snapchat – respectievelijk eigendom en de grootste rivaal van Facebook.
Dat blijkt uit een studie van eMarketer, een Brits onderzoeksbureau op het digitale vlak.
Voor het tweede achtereenvolgende jaar zijn er minder jongeren actief op Facebook, terwijl die groep juist hard groeit op Snapchat en Instagram.
Dit jaar zal de groep tussen 12 en 17 die maandelijks actief is dalen met 3,4 procent. Dat is sneller dan vorig jaar, toen de daling nog maar 1,2 procent bedroeg. Over de hele linie is 2017 dus het tweede jaar op rij waarin Facebook jongeren verliest. Deze cijfers hebben betrekking op de VS.
Het betekent dus niet per se dat Facebook leden verliest, maar wel dat ze veel minder actief zijn op het platform. De aantallen ‘maandelijks actieve gebruikers’ zijn een belangrijk meetinstrument voor adverteerders op de platformen.
In het Verenigd Koninkrijk is de daling ook zichtbaar in de categorie tussen 18 en 24 jaar, met een afname van 3,1 procent. Van de 12- tot 17-jarigen is dat 2,8 procent.
Ook in Nederland neemt het Facebook-gebruik onder jongeren af, bleek in januari uit het jaarlijkse onderzoek naar socialemediagebruik van Newcom Research. Onder jongeren van 15 tot 19 jaar daalde het Facebookgebruik ten opzichte van 2016, van 89 naar 80 procent.
Snapchat - de grote rivaal
Er is een lichtpuntje voor Facebook, dat als eigenaar van Instagram toch nog miljoenen jongeren weet te boeien. 8,8 procent groei verwacht eMarketer in de groep van de 12- tot 17-jarigen in de VS. In totaal groeit Instagram naar verwachting met meer dan 23 procent.
Maar dat is wellicht slechts een doekje voor het bloeden. Snapchat, dé concurrent van Facebook, gaat de gigant dit jaar al overvleugelen in de groepen van 12 tot 17 en 18 tot 24.
Dat is extra pijnlijk voor Facebook-oprichter Mark Zuckerberg omdat hij een paar jaar geleden nog vergeefse pogingen deed om Snapchat te kopen. De reden was exact de trend die zich nu voltrekt: de jongere vindt Facebook suf en saai. Liever communiceren ze met een visuele inslag, zoals via foto-app Instagram of de filters van Snapchat.
"We zien tieners en twintigers migreren naar Snapchat en Instagram", zegt eMarketer-analist Oscar Orozco. "Beide platformen behalen succes in deze leeftijdsgroepen omdat ze beter passen bij hoe zij communiceren - met behulp van visuele content."
Al met al blijft Facebook gewoon nog aan kop. Het netwerk vierde recent nog haar 2 miljardste (maandelijks actieve) gebruiker en behaalde een forse kwartaalwinst.